KLASPAGINA VAN HET 3DE LEERJAAR

Hallo iedereen,

hopelijk zijn jullie allemaal klaar om een nieuw schooljaar te starten?

Zoals jullie wel weten kan je via onze klaspagina regelmatig links terugvinden naar activiteiten of oefeningen die we in de klas deden. Op deze manier kunnen jullie thuis nog even terugblikken naar de les.

We maken er samen een knotsgek, leerzaam, boeiend schooljaar van!

 

Lieve groetjes,

(kleine) juf Kim  en (grote) juf Kim

 

 

Mag ik vragen om wekelijks even de klaspagina te checken zodat U steeds op de hoogte blijft van alle nieuwtjes.

Positieve feedback, tips... mogen steeds gegeven worden. Ik probeer dan aan de vragen of verwachtingen iets te doen.

 


 ZOEKERTJES


 


 

FOTO'S (NIEUW!!)

Door een update van google ondervinden wij enkele problemen om onze foto's publiek te zetten op de site.

Daarom plaats ik hier enkele links van nog niet gepubliceerde foto's. Op deze manier kunnen jullie toch meegenieten van de genomen sfeerbeelden.

Druk op het album dat je wil zien en de foto's zullen verschijnen.

Jarigen van januari

Knutselen voor Carnaval

Bewegingsjungle

hoekenwerk in de klas

Paraplu's schilderen

jarigen van maart

jarigen van april


Even voorstellen...

Ik ben juf Kim R. en samen met de andere juf Kim D. doen wij het 3de leerjaar. 


Ikzelf ben van de partij op alle dagen behalve woensdag.
Ik ben naast juf ook mama van Ine en Alynne. Zij zitten in de eendjes- en de egeltjesklas. Ik woon samen met Chris.
Ons gezin wordt vervolledigd door Niño, onze mini malthezer.

Ik ben voor vragen steeds beschikbaar na school of via mail kimr@carolusschool.be

 

Ik, juf Kim D. , zal steeds op woensdag in de klas van jullie kapoenen staan. Die dag zullen we steeds het onderdeel meten (rekenen) aanpakken, verder werken aan het contractwerk en zullen ze zich kunnen uit/inleven tijdens de dramales. Om de woensdag af te sluiten worden de kinderen verdeeld over de verschillende klassen om te gaan lezen (vriendjeslezen). Verder geef ik ook nog zorg in het eerste tot en met het vierde leerjaar.

Verder ben ik ook mama van Dre, Sien, Kamiel en Josse. Mijn man heet Thomas. In onze tuin lopen er ook nog enkele diertjes (varkens,konijnen en kippen) rond waar ze met veel plezier voor zorgen. 

Hebben jullie nog vragen, mag je mij altijd aanspreken op school of via mail kimd@carolusschool.be

 

Al verdere info over de klas kom je te weten op onze infoavond op dinsdag 6 september 2016 om 19u.

Ik nodig iedereen dan ook van harte uit op deze zeer informatieve avond ;o)

 


Klasbrieven

Druk hier voor de brief 'begin schooljaar'.

Druk hier voor de 'Wist je datjes'.

Druk hier voor de 'presentatie Wiskanjers'.

Druk hier voor de ouderbrief ivm de taalbende.

Druk hier voor de ouderbrief ivm de Wiskanjers (Nederlands)

Druk hier voor de vernieuwde richtlijnen ivm de zwembrevetten. (Als je registreert, krijg je een handleiding met de nieuwe regels en afspraken)

Druk hier voor de brief 'wandeling Ruisbroek' maandag 26 september!

Druk hier voor de uitleg ivm de parate kennistoetsen van de Wiskanjers. NIEUW

Druk hier voor de link naar 'One Mile A Day'.
Wij proberen sinds kort zo vaak mogelijk in de week even de benen te strekken naar aanleiding van het project van Tia Hellebaut. Nieuwsgierig?
Bekijk even de website!

kerstbriefje druk hier!

 

 


Verslagjes

Donderdag 1 september

Super spannend! Alweer een nieuwe klas, nieuwe juf, nieuwe afspraken... We zijn de dag gestart met het overlopen van enkele afspraken, een leuk kennismakingsspel en het uitdelen van enkele nodige materialen.

Op onze deur hangen allemaal robotjes en ook ons kennismakingspel bleef binnen ons robotthema. Binnenkort kan je ons allemaal wat beter leren kennen door onze persoonlijke 'de alles over mij robot' fiches die boven onze kapstokjes komen te hangen.

We leerden ook Yasin kennen. Yasin blijft nog een jaartje in het 3de leerjaar zodat wij opnieuw een klasje zijn van 25 leerlingen.

We maakten ook onze verjaardagskalender en deden een leuk klankspel rond slapen en opstaan. Mits we na 2 maanden opnieuw vroeger in bed moesten en vroeg moesten opstaan.

De aanzet naar een leerrijk schooljaar is alweer gegeven.

De 1ste volle week zit er op

De eerste volledige week school is voorbij. De meeste boeken zijn uitgedeeld en iedereen vindt stilaan zijn draai in de klas. Onze nieuwe wiskunde methode 'De Wiskanjers' werd tot toe nu zeer enthousiast onthaald. Lln speelden verscheidene oriëntatieoefeningen, een ganzenbord, een zeeslag,... en dit allemaal binnen rekenen. De klok en de euro werden al herhaal alsook de getallen tot 100. We leerden de nieuwe taalbende kennen: Broes, Mattias, Miete, Senne en Loes. Samen met hen zullen we nog veel avonturen beleven. We leerden al een liedje, oefenden het straplied, deden al een lesje drama, werkten aan ons contractwerk... Ja, je hoort het. We zaten niet stil.

STRAPdag

16 september stond helemaal in het teken van stappen en fietsen. Check de verkeerspagina voor het verslag van die dag + filmpjes.
Bekijk ook het fotoalbum voor de vele sfeerbeelden van die dag!

 

De week van 19-23 september

We hebben een drukke week achter de rug. Een week met een aantal leuke activiteiten.

Maandag stond er niets speciaals op de agenda behalve dat we heel goed gewerkt hebben en ons eerste thema van spelling al hebben afgewerkt.
Dinsdag moesten de twee Kimmen op bijscholing naar Mechelen en kwam er dus een vervangjuf in de klas. Binnen de week van de mobiliteit werden er die dag verschillende verkeerspelletjes en opdrachten gedaan. Te horen aan de reacties van de kinderen viel het toch wel goed mee. De leerlingen gingen ook naar de bib voor de eerste keer dit schooljaar.
Woensdag kwam BRAM en zijn GOEDGEVOELmachine langs om ons duidelijk te maken dat pesten niet kan! Door zijn leuke creatieve voorstelling werden de leerlingen van het 3de en 4de leerjaar er nogmaals aan herinnerd wat pesten kan veroorzaken en hoe ze pesten kunnen stoppen.
Donderdag werkten we in de voormiddag nog even goed door zodat we in de namiddag onze creatieve geest konden bovenhalen. We maakten binnen het thema techniek leuke werkjes als versiering voor het ontbijt van zondag. (zie fotoalbum - sfeerbeelden)
Vrijdag mochten we kennis maken met Wouter en Wim van 'Levende muziek'. Een knotsgekke voorstelling binnen het thema 'Verkeer'. (zie verslagje - verkeerspagina + foto's en filmpje)

Technieknamiddagen oktober 2016

Op dinsdag 11/10 en 18/10 hebben we twee namiddagen rond techniek. De eerste namiddag zit er al op. Deze maand kregen we de opdracht van de werkgroep 'Techniek' iets te doen rond bouwen. Met het 3de en 4de leerjaar moesten we hiervoor zo veel mogelijk krantenpapier gebruiken.
Wat kan je allemaal bouwen met krantenpapier en welke techniek gebruik je het beste om je bouwwerk zo stevig mogelijk te maken? Al doende leert men zegt het spreekwoord. Door te beginnen vouwen en rollen met krantenpapier ondervonden we al snel hoe we ervoor konden zorgen dat ons bouwwerk stevig bleef. Zo maakten we bruggen en tipi's. En er waren knappe resultaten hoor!!

Om de bouwhoeken te vervolledigen konden de leerlingen ook nog aan de slag met het knex-materiaal en werd er ook een knikkerbaan gebouwd door het opvolgen van een bouwplan.

De leerlingen waren alvast dolenthousiast!!

Foto's in het fotoalbum!

Technieknamiddagen november 2016

We hebben er alweer 2 geweldige namiddagen opzitten boordevol knotsgekke opdrachten. Het nieuwe thema was 'kleuren'. Geen makkelijke opdracht om dit te combineren met techniek.

Dit deden we:

* klei maken van maïzena en scheerschuim en dan kleuren met voedingskleurstof

* mooie effecten en patronen te voorschijn toveren in melk op basis van ecoline en afwasmiddel.

* zelf verf maken met voedingsmiddelen. Welke kleuren geven de voedingsmiddelen af?

* een bellenslang maken met een oude plastiek fles, een sok en bellensop en dan met kleurstof onderzoeken of we ook gekleurde slangen kunnen maken...

* gekleurde bellen blazen op een blad papier.

 

Wil je thuis ook nog eens aan de slag? Download de fiches dan hier.

 

Technieknamiddag februari 2017

Deze maand gingen wij aan de slag met water en fruit. We maakten waterinfusies. Dat betekent dat we fruit aan water gaan toevoegen om water een lekkerdere smaak te geven. We hadden een keuze aan aardbei, mango, sinaasappel, lemoen, framboos, munt, kaneel, vanille, rietsuikersiroop, thee...

Iedereen ging enthousiast aan de slag om z'n favoriete fruitdrank te produceren.

Deze drankjes verdwenen dan een tweetal dagen in de ijskast zodat de smaken goed konden vrijkomen.

Nadien maakten we een etiket voor op onze fles. We verzonnen een eigen naam voor onze drank en maakten er een kleurrijk etiket van waarop ook de ingrediënten niet mochten ontbreken.

Twee dagen later was dan het proefmoment. Met een scoreblad gingen we aan de slag. We proefden van verschillende drankjes en gaven punten op smaak en originaliteit van de naam. Laat ons zeggen, de meningen waren verdeeld.

Misschien hebben jullie thuis ook al geproefd van de creaties van jullie sloebers? Op pinterest vind je nog heel wat andere combinaties om aan de slag te gaan.

Foto's kan je bekijken via deze link:

https://drive.google.com/drive/folders/0B2BxMDoufrCBLTlpQ0hMSnNBQlk?usp=sharing

 

Technieknamiddag maart 2017

De technieknamiddagen volgen elkaar op. Donderdag 16 maart werkten we rond spiegels. Het nieuwe techniekthema. In een hoekenwerk van opdrachten ontdekten we de wondere wereld van de spiegel. 

Hoek 1: Waarin kan ik me spiegelen? Hoe zie ik er dan uit?

De leerlingen spiegelden zich in allerlei voorwerpen en ontdekten wat dit met hun spiegelbeeld deed. Zo leerden ze ook het verschil tussen holle en bolle spiegels.

Hoek 2: zelf een spiegel maken.

Met een glasplaat en allerlei soorten en kleuren papier en stoffen gingen de leerlingen op zoek naar welk materiaal het beste spiegelbeeld geeft. Er was gekleurd papier, zijdepapier, handdoeken, stofjes, zilverpapier, spiegelpapier...

De ontdekking: hoe donkerder de achterkant van de glasplaat, hoe beter de spiegel dus het zwart tekenpapier was de winnaar!!!

Hoek 3: 3D brillen en spiegelschrift

Wat gebeurt er wanneer je met een 3D bril in de spiegel kijkt?
En hoe schrijf je in spiegelschrift?
Deze twee dingen weten de leerllingen nu wel :)

Hoek 4: In een druppel en woordzoeker

Water spetteren op een spiegel en dan in de druppel kijken? Wat gebeurt er dan met ons spiegelbeeld? Niemand kon het raden maar toen we het uitprobeerden vielen de monden open van verbazing. We zagen onszelf ondersteboven. Een druppel op een spiegel is immers een voorbeeld van een bolle lens.

Terwijl het ene groepje dit ontdekten, werkte het andere groepje aan een woordzoeker die vol stond met 'spiegel'woorden. Uiteraard!

 

Onze leerlingen van 3 en 4 zijn alweer een pak slimmer geworden en hebben opnieuw kunnen genieten van een hopelijk fijne namiddag. Dinsdag 21 maart breien we hier nog een vervolg aan...

 


Liedjes

Opstaan, doorgaan, kalm aan...   tekst + instrumentale versie


Herfst is weer gekomen youtubefilmpje (tekst + muziek)
(Een makkelijk liedje maar we zongen dit in canon, wat het snel een pak moeilijker maakte)

Halloween - liedje

Faja Sitong - tekst - liedje

Het alfabetlied van Sesamstraat (hier) - Het Alfabet van Bassie en Adriaan (hier)

Het breukenlied - tekst - lied

Sinterklaas wil dansen > klik hier

Twaalf mooie maanden > klik hier

Carnaval hoera hoezee > klik hier

Broederlijk delen campagnelied > downloaden (lied + tekst) via deze link

 

 

 


Oefeningen

Joepie, de bingel en ambrasoft codes zijn er...

In de klas werken  we alleen met ambrasoft. Bingel kan je gerust thuis oefenen maar onze methodes op school liggen dichter bij ambrasoft en dus vind ik deze oefeningen correcter.

Je kan zowel oefenen op computer als op tablet. Ik heb de werktijd ingesteld op 45 min per dag. Als je tijd op is, stopt Ambrasoft ook.
Je kan ook af en toe taken krijgen die ik dan voor je klaar zet en waarvoor ik je een bepaalde tijd geef om deze af te werken. Indien er geen mogelijkheid tot internet is thuis, kunnen deze taken op school afgewerkt worden over de middag.

Ook de taalbende (leesteksten) en taalbende spelling staan volledig op ambrasoft. Je kan dus op een leuke manier de juiste woorden oefenen voor je dictee op vrijdag!

Hup Hup aan de slag.... Hier de link naar AMBRASOFT

 

Wil je de klok oefenen? Dit kan hier: http://www.klokrekenen.nl/

Speel je graag spelletjes? Educatieve spelletjes kunnen ook leuk zijn: http://www.computermeester.be/3deleerjaar.htm

Verschillende soorten oefeningen voor taal en rekenen vind je ook hier: http://hotpot.klascement.net/lager_onderwijs_jaar_3.htm

Oefeningen op zelfstandige naamwoorden:

http://www.jufmelis.nl/woordsoorten/Zelfstandig-naamwoord/Zelfstandig-naamwoord-1

http://www.jufmelis.nl/woordsoorten/Zelfstandig-naamwoord/Zelfstandig-naamwoord-2

http://home.planet.nl/~leend748/zn-geenzn1aa.htm

https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-5/woordsoorten/zelfstandige-naamwoorden

Schrijfmotoriek

Het schrijftempo ligt in het 3de leerjaar alweer hoger dan de voorbije jaren. En de komende jaren gaat dit er niet op achteruit. Integendeel.
Steeds zijn er enkele kinderen per klas die moeite hebben om het tempo bij te benen en al niet het mooiste en meest verzorgde handschrift hadden.
Vaak komt er dan nog eens die druk van de leerkracht en thuis bij dat ze ordelijk en net moeten werken. Niet makkelijk als je al die letters niet mooi op papier krijgt.

Als extra oefening of gewoon om er voor te zorgen dat het leesbaar is, laten we dan die zinnen of oefeningen wel eens overschrijven. En dan lukt het de 2de keer vaker wel. Met een beetje extra aandacht lukt het al snel beter maar daar is niet altijd de tijd voor. Ook werkt het niet bepaald motiverend voor kinderen als zij steeds opnieuw hun werk moeten herschrijven. Gelukkig, het kan ook anders. Met onderstaande tips en oefeningen kan je ook thuis al eens aan de slag om die schrijfvaardigheid wat bij te schaven en te trainen. Want het gezegde 'oefening baart kunst' blijft wel waarheid.

* Schrijf al eens de woorden in de lucht en gebruik je arm van vinger tot schouder (op deze manier wordt de spierkracht en soepelheid versterkt in de arm wat kan bijbrengen tot een soepelere schrijfvaardigheid)

* Teken herhaaldelijk cirkels op een blad van groot naar klein, liggende en rechte achten steeds over elkaar... De vingers worden op die manier aangesproken.

* Bekijk eens volgend filmpje (we doen deze zeker ook nog eens in de klas): https://www.youtube.com/watch?v=O5wuyaNiZEM

* Plaats als ouder een knikker tussen elke vinger. Laat je kind steeds met de twee dezelfde vingers als waar bij jou de knikker zit, de knikker van tussen je vingers halen. Je kind herhaalt dit tot alle knikkers tussen zijn/haar vingers zitten. De knikkers mogen niet vallen. Dit versterkt de vinger -en handspieren die zeer belangrijk zijn voor een stevige, vaste pengreep.

* Kijk als je kind thuis schrijft, dat de pengreep in orde is. Penpunt tussen duim en wijsvinger rustend op middelvinger waarbij het midden van de pen rust in de holte tussen duim en wijsvinger. Doordat de pen rust in die holte, wordt er minder hard op de penpunt gedrukt. Hoe harder er wordt gedrukt hoe verkrampter de houding vaak is.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze tips!

 

 


 Lesmateriaal

wandplaat hoofdletters > hier

schrijfwijze hoofdletters > hier

Toetsenwijzer Wiskanjers BLOK 1 > hier

Toetsenwijzer Wiskanjers BLOK 2 > hier

 

 

Wiskunde - instructiefilmpjes NIEUW

Druk op het woord waarvan jij nogmaals de uitleg wil horen. ZEER GOED BIJ HET OEFENEN VOOR TOETSEN!!

loodrechte stand

Aftrekken tot 1000 met brug

Schatten van uitkomsten

driehoeken

cijferen optellen tot 1000 zonder onthouden

Cijferen optellen tot 1000 met onthouden

Belangrijk bij cijferen: eerst schatten, bewerking noteren in schema met BLAUW, we rekenen uit met POTLOOD en controleren met de schatting!

Wij noteren het getal >10 nooit volledig onder de streep! We schrijven onmiddellijk het getal van de E en onthouden bovenaan het getal van de T.

betalen, weergeven en wisselen

Het verschil tussen 2D en 3D

de omtrek

 

WO - Thema 'Ik vind mijn weg'

Bekijk hier nog eens het filmpje 'Wat is een kaart?'

Oriëntatie met de windroos: druk hier om te oefenen.

Wil je nog verder oefenen op plattegronden en kaartlezen? Dat kan... Druk hier!

 

WO - Thema 'Op stap in mijn gemeente'

Nog even oefenen op de eeuwen: oefening 1 - oefening 2 - oefening 3(moeilijk = uitdager)

Hier is nog een filmpje over de eeuwen. De eeuwen benoemen vóór Christus is nog niet voor ons. Je kan wel verder kijken als je er al wat meer over wil weten.

https://www.youtube.com/watch?v=phI9LfNCrgo

Een oefening op het gebruik van een legende: hier

 

WO - Het bos en zijn omgeving

Filmpje: het bos - hier

Filmpje: het regenwoud - hier

Oefenen op menselijke of natuurlijke elementen doe je hier

De lagen van het bos: oefening - filmpje

Nog interesse in wat extra info over de egel? Dit is een informatief en leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=9Upgk7K7oCc

 

WO - November

We keken in de klas 1 aflevering van 'Kleine handen in een grote oorlog' in het kader van WOI. Dit is een reeks gemaakt voor kinderen.
In totaal zijn er 8 afleveringen maar wij hebben in de klas niet de tijd om al deze afleveringen te bekijken.

Wil je ze graag zien? Open deze link:

https://www.ketnet.be/kijken/kleine-handen-in-een-grote-oorlog/aflevering-1

Als je op ketnet verder door klikt, kan je ook de andere afleveringen bekijken.

Wil je graag het spel spelen dat bij deze reeks hoort? Deze link is het spel.

http://programma.ntr.nl/10603/kleine-handen-in-een-grote-oorlog-1914-1918

of via ketnet

https://www.ketnet.be/spelen/kleine-stappen-in-een-grote-oorlog