Welkom in de beertjesklas

Dag iedereen! Via deze blog kunnen jullie al de belevingen van onze beertjes volgen. Veel lees- en kijkplezier vanwege juf Jessie!

19 februari -2 maart: Doeken
15 February 2018, 12:10 pm

Nog steeds vakantie, maar ik laat jullie al graag weten dat we maandag 3 nieuwe kleuters verwelkomen! Joepieee! Welkom Maxim, Néenah en Noor! Welkom in onze beertjesklas! Wij, de beertjes, leren jullie graag onze klas en onze school kennen!


Onze klaspop beer heeft een hele berg doeken meegebracht! Na het bekijken gaan we 2 weken volop experimenteren met doeken. De doeken worden in allerlei zaken omgetoverd: tenten, huisjes, jassen, dekentjes om te slapen, tapijtjes, tafellakens, hoofddoeken, hangmatten, draagdoeken, staartjes, picknickmatjes,.... Je kan zoveel met doeken doen!




Doekjes kan je niet altijd op een hoopje smijten. Laten we ze eens proberen vouwen. Er zijn ook stofdoeken, handdoeken, dus laten we wat poetsen en de afwas doen.


We maken lange en korte doekenslingers. Daarvoor gebruiken we doeken en wasknijpers. We staan stil bij de begrippen lang en kort.

Boeeeee! De spoken dwalen rond in de klas, want we verstoppen ons onder lakens. Boeee! Daarbij kunnen we ook raden wie er onder het doek zit verstopt.

Er worden doekjeskettingen gemaakt met doekjes en parels. En dat we echte kunstenaars zijn, laten we weeral eens zien: We maken afdrukken van onze voeten op een groot doek, spuiten/schilderen met verf op een doek, maken mooie vlagjes en schilderen met allerlei doeken op papier!

Laten we het donker maken in onze klas en schaduwen maken achter een groot wit doek! Hé, wie is dat achter het doek? Het is ook zo donker met een blinddoek, laten we eens proberen.

Heel wat liedjes komen aan bod en deze mag uiteraard niet ontbreken: Zakdoek leggen, niemand zeggen,…

Op woensdag 28 februari en donderdag 1 maart voorzie ik een momentje om te bewegen met kleine en grote doeken, kinderyoga,… Op 1 van deze 2 dagen mag er 1 ouder/grootouder mee komen bewegen! Jullie mogen zelf kiezen waar jullie voorkeur naar uitgaat. Jullie krijgen nog een invulbriefje mee na de vakantie, zodat ik weet wie er wanneer komt. Dit zal deze twee dagen doorgaan voor 10.30u. Het exacte uur volgt nog.

Indien jullie nog witte doeken, lakens, stofjes,... hebben die jullie niet meer gebruiken, gebruiken wij deze graag :-)
5-9 februari: Carnaval
5 February 2018, 7:38 pm
Deze week werken we rond  Carnaval! Aan de hand van het verhaal 'Lou viert Carnaval' gaan we na wat Carnaval juist is.

Het is carnaval op school. Lou is verkleed als indiaan. Op de speelplaats zijn bijna alle kinderen verkleed. Lou ziet een fee, een bij, een piraat en een kikker. Maar zijn vriendinnetje Anissa ziet hij niet. Is ze misschien een draak vandaag? Of een spook? En wie is toch die grote beer?

Wat ziet Carnaval er leuk uit!

We zingen, dansen en verkleden ons. Uiteraard halen we ook de confetti en de slingers boven! Joepieee!

Omwille van de droevige gebeurtenis van dit weekend hebben we met de hele school besloten om geen carnavalsstoet te doen op vrijdag.
De kleuters mogen wel vanaf 's morgens verkleed naar school komen, confetti laten we thuis!


De week nadien mogen jullie genieten van een weekje rust! Fijne vakantie!



Woensdag is het géén school:
De juffen gaan zelf naar de les en onze beertjes blijven thuis.


Vrijdag 2 februari lichtmis
31 January 2018, 3:30 pm


Op vrijdag 2 februari moeten de kleuters GEEN boterhammen meebrengen, want het is Lichtmis en dan smullen we lekkere pannenkoeken!
We starten voor de middag dus de kleuters die 's middags naar huis gaan, hebben ook al een lekkere pannenkoek kunnen eten. Mmmm!

31 January 2018, 8:39 am
Er zal enkele dagen geen mailverkeer mogelijk zijn doorheen de hele school. Indien jullie iets hoeven te melden aan mij, kan dit nog via het telefoonnummer van de school of via hun blauwe kaftje.
30 januari - 2 februari: de clowntjes
28 January 2018, 9:43 am


Na het sporten tijdens de wintersportdag start ik dinsdag als clown in de klas. Wat wordt dat lachen! Natuurlijk mogen we onszelf ook verkleden en doen zoals clowns. We experimenteren met balletjes, met muziekinstrumenten, gooien ringen en doen grappig zoals de clowns. Al zijn de clowns niet altijd vrolijk en grappig. Ze zijn net zoals wij, al eens verdrietig. Aan de hand van het liedje Clowntje Piet onderscheiden we de gevoelens verdrietig en blij.

De kleur rood komt aan bod, want onze clowntjes hebben een rode neus. Door te neuzeneuzen geven we elkaar een rode neus én we gaan ook schilderen met onze rode neuzen! In onze klas is er een clown zijn                             neus kwijt, oei! Wij helpen zoeken naar de juiste vorm.
Met de hoeden en de gekke brillen van de clowns worden leuke kring-en muziekspelletjes gespeeld. Er wordt geknutseld, gezongen en we tellen stilaan af naar Carnaval. Heb je een leuk boek of materiaal rond clowns mag je dat eens meebrengen/aandoen.



Nog even belangrijk nieuws: 
donderdag 1 februari is een instapdag en verwelkomen wij 3 nieuwe  kleuters.

Welkom Elle, Florine en Mathis!

Wat leuk dat jullie naar onze beertjesklas komen!

Wintersportdag
26 January 2018, 2:58 pm
Op maandag 29 januari gaan we met alle kleuters naar de sporthal te Breendonk om een hele dag te sporten!
De dag begint om 8.30u. We vertrekken met de bus rond 9u. en komen rond 15u. terug naar school. Voor onze kleuters is er de mogelijkheid om ze 's middags te komen halen omstreeks 12u., indien ze nood hebben aan een middagdutje.

Wat meebrengen?
- een lunchpakket
- 2 flesjes water
- reservekledij in de boekentas/rugzak voor deze dag
- een lekker stukje fruit 

Wat aandoen?
- Gemakkelijke kledij. Doe zeker een T-shirt onder de trui aan, zodat we iets kunnen uitdoen als het te warm wordt.
- Sportschoenen met een witte zool  of sportschoenen die geen strepen maken (indien mogelijk). We kunnen ook op onze blote voeten spelen.

Sportieve Groetjes



22-26 januari: ballonnen
20 January 2018, 2:09 pm


Naar aanleiding van Hanne haar verjaardag haalden we de ballonnen boven. Er zijn veel verschillende ballonnen: vele kleuren en vormen. Aan de hand van gezelschapsspelletjes, spelen we met de kleuren van de ballonnen. We bewegen volop met de ballonnen tijdens onze bewegingsmomenten: ballonnen omhoog houden op de parachute, gooien en vangen van de ballonnen, gooien in gaten, ... en uitrusten op onze ballonnenmatras. In de klas experimenteren we verder met de ballonnen, want wat kunnen we daar veel mee!

In de klas blaast Beer zijn ballon op...  Maar wat gebeurt er?  Hij laat de ballon vliegen! Dat vindt hij niet leuk! Beer blaast zijn ballonnetje opnieuw op en nu doet hij er een knoopje in! Zo, nu kan die ballon niet meer gaan vliegen!  Dat maakt Beer terug blij! Verder deze week gaat zijn ballon kapot... Aiaiai, wat een knal! Hij is verdrietig en we troosten hem.

We sluiten de week af met het verjaardagsfeest van Kobe! Hij wordt 3 jaar op maandag 29 januari: hiep hiep hoera! Maandag 29 januari gaat onze wintersportdag door en zijn we niet in onze klas, vandaar het vervroegde verjaardagsfeest.



20 January 2018, 1:11 pm



Op vrijdag 19 januari vierden wij de verjaardag van Hanne!!
Hiep hiep hoera!!
Zij wordt op zondag 3 jaar en dat moest uiteraard gevierd worden! Gelukkige verjaardag!
De foto's zijn terug te vinden bij het tabblad: onze jarigen.

20 January 2018, 12:54 pm
Op maandag 22 januari zijn er werken aan de watervoorzieningen. Daardoor kan het zijn dat we even zonder water zullen vallen. Ik voorzie water voor onze klas, maar je mag gerust deze dag een flesje water meegeven met je kleuter.


8-19 januari 2018: Goudlokje en de drie beren
7 January 2018, 5:18 pm


Ik wens jullie een jaar met elke dag veel zon
en alleen maar positieve dingen als dat even kon!
Veel liefde, vriendschap,
gezondheid en geluk,
dan kan 2018 niet meer stuk!



Maandag 8 januari verwelkomen wij twee kleuters in onze beertjesklas: 

WELKOM LISA EN FLEUR !!

Na 2 weken vakantie en feesten komen we terug naar school! Wat een blij weerzien zal dat worden! We tonen ons klasje en onze school aan onze nieuwe vriendinnetjes.

Verder deze week breng ik het verhaal van Goudlokje en de 3 beren aan. 
Er waren eens 3 beren: papa beer, mama beer en babybeer.


Er was ook een meisje dat Goudlokje heette.

Elke ochtend maakten de beren lekkere pap. Die dag was de pap nog veel te heet. Papa stelde voor om nog even op stap te gaan in het bos. Goudlokje was ook op stap in het bos en zag het huisje van de drie beren. Ze rende er naartoe en ging onmiddellijk naar binnen. Binnen gaat ze volop op ontdekking, tot de 3 beren thuiskomen...

Dit sprookje wordt op verschillende manieren verteld: als verhaal, als poppenspel, als digitaal verhaal,... De kleuters vertellen zelf het verhaal na aan de hand van de prenten, ze dramatiseren het, beelden de bewegingen uit terwijl de juf vertelt,...

Wat doen we nog?
Verstoppertje met Goudlokje
Rustgevend momentje in bed
haren van goudlokje tekenen en stempelen
Schilderen/stempelen met de kleur bruin
begrippen groot en klein
begrippen hard en zacht

We gaan ook op pad in het bos, net zoals de beren en Goudlokje. En wat mag er niet ontbreken? We maken lekkere berenpap! Mmmmmmmm!















18-22 december: kerstverhaal Jezus en kerstfeestjes
16 December 2017, 3:30 pm
Vorige week werd het verhaal van de geboorte van Jezus al voorgelezen. Maandag gaan we daar verder op in. Het verhaal wordt met popjes gespeeld en onze kleuters gaan zelf het verhaal dramatiseren. We verkleden ons in herders, moeder Maria, Jozef,...
 


Op dinsdag krijgen we onze verrassing van verkeer, na de voormiddagspeeltijd, omdat we steeds zo goed onze fluovesten hebben gedragen: BRAVO! En dank jullie wel mama en papa!

Verder oefenen we onze nieuwjaarsbrieven en gaan volop aan de slag met ons knutselwerkje en onze kerstwensen. Donderdag vieren we kerstfeest met al onze kleuterklassen. Eerst wordt er voorbereid in de klassen en maken we iets lekkers klaar voor het feest.

Op vrijdag vieren we knus en gezellig in ons eigen klasje en wens ik jullie allemaal een fijne vakantie en een fijne kerst, lieve beertjes!


11-15 december: Kerstmis
10 December 2017, 10:56 am
 
Op maandag heeft Beer een mooie kerstboom getekend. Al zou hij graag een echte, grote boom hebben in onze klas. Hij heeft een grote zien staan, maar kan deze niet dragen. Wij kunnen hem misschien helpen en gaan samen op pad...Maar deze kerstboom is ook veel te groot en te zwaar voor ons. De juf heeft misschien nog wel een idee: er ligt nog ergens een kerstboom in een doos. Die kunnen we in elkaar zetten en helemaal versieren! Wat vindt Beert dat leuk! We gaan volop met de kleur 'groen' aan de slag: met onze handen in de groene verf en de scheerschuim, kerstbomen stempelen, bomen helemaal groen maken met plasticine, rollen in de verf en groene voorwerpen zoeken.
 
De volgende dagen versieren we de kerstboom met lichtjes, slingers en ballen. Er worden lange slingers gemaakt met allerlei materiaal. We nemen de kerstballen waar en ontdekken vele kleurtjes, leggen gekleurde ballen op de juiste plaats,... 
 
We maken het gezellig en de kleuters proeven van de warmte en de gezelligheid die bij de kerstperiode horen. De nadruk ligt op onze verbondenheid: elkaar bedanken, gezellig rond de kerstboom zitten, naar kerstverhalen luisteren,...
 
Heb je thuis nog leuke kerstverhalen? Dan mag je deze meebrengen. We proberen ze dan de dag zelf te lezen, zodat ze snel terug mee naar huis kunnen.
 
kerstgroetjes
 
 

We tellen af...
3 December 2017, 12:31 pm
Nog enkele dagen en Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten komen langs bij onze school en in ons klasje. Op maandag gaan mijn bakpietjes aan de slag en maken ze lekkere speculaas! Mmmm!  De strooipieten strooien koekjes en de snoeppieten proeven van het andere lekkers.
 
Op dinsdag zetten we onze schoentjes klaar, maken tekeningen en versieren onze klas voor hun komst.

Op woensdag is het dan zover! Vorige week hebben we een brief gekregen van Sinterklaas. Daar stond in dat hij met de stoomboot op komst was. Eens dichtbij zal hij aanleggen met de boot en te voet verdergaan. Al laat hij weten dat de weg door het bos niet gemakkelijk is met al de bomen en weggetjes. Daarom vroeg hij alle klassen om een pijl te versieren en omhoog te hangen in het bos. De pijlen kunnen hem de weg wijzen naar onze school. Wij zullen Sinterklaas natuurlijk ook helpen! We versieren onze pijl en hangen deze op de juiste plaats in het bos! Hopelijk geraakt hij op tijd...Op woensdagmorgen wachten we hem op. Nadien komen Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten op bezoek in onze klas. Joepieeee!

Donderdag en vrijdag spelen we met ons nieuwe speelgoed dat we gekregen hebben. We maken zelf ook knikkerbanen waarmee we kunnen spelen, want ook zelfgemaakt speelgoed is best heel leuk!

-> We maken speculaas: Indien je kleuter allergisch is gelieve dit morgen nog even te melden.

28 November 2017, 10:29 am
 
 

Juf Leentje haar zoontje VIK is geboren!! Proficiat!! In de boekentas vinden jullie een snoeptutje terug, dat we van hen hebben gekregen.

27 november - 8 december: Sint en Piet komen op bezoek...
26 November 2017, 3:56 pm
Wat een leuke tijd van het jaar! Op maandag horen we verjaardagsliedjes in onze klas en ligt er een brief...van een spiekpietje! Hij schrijft dat Sinterklaas bijna jarig is. Dan komt Sinterklaas naar hier en is het volop feest! Het spiekpietje is al een tijdje in onze klas, maar hij is nog niet opgemerkt. Dan zullen we toch eens moeten rondkijken...Spiekpietjes zijn de allerbeste verstoppers. Omdat ze zo klein zijn, vinden ze altijd wel een plekje. Zo kunnen de Spiekpietjes altijd meekijken. Net voordat de Sint zich klaarmaakt voor zijn lange schoorstenentocht, keren de Spiekpietjes terug huiswaarts.

 
 
Verder maken we kennis met de verschillende Zwarte Pieten:
  • De dakpiet: bewegingsparcour over de daken, stapstenen in de klas, pakjes gooien in de schoorstenen, schoorstenen bouwen met grote blokken, stenen stempelen op een grote schoorsteen
  • De stalpiet: knutselen van een paard
  • De zakpiet: voelspel 'wat zit er in de zak?', sorteren van speelgoed
  • De speculaaspiet: speculaas maken
  • De snoeppiet: snoep strooien, werken in de chocoladefabriek
  • De matroospiet: spelen met boten, aan het werk in de grote stoomboot.
  • De pakjespiet: pakjes inpakken, vormen sorteren
  • De liedjespiet: Sinterklaasliedjes zingen
Onze klas dompelen we helemaal onder in de Sinterklaassfeer: met liedjes, een grote stoomboot, het kasteel van Sinterklaas, de slaapkamer van Sinterklaas, de pakjesfabriek, de chocoladefabriek,...






Wat mag je nog meebrengen?
  • Speelgoedfolders
  • Op dinsdag 5 december zetten we onze schoentjes klaar in de klas, dus mag je één schoen meebrengen van je kleuter.







20-24 november: Kijk eens wat ik al kan!
18 November 2017, 2:58 pm
Wat kunnen onze kleuters uit de beertjesklas al heel wat! Waauw! Wat worden we groot! Ja hoor, van bij onze geboorte tot nu. We meten onszelf eens met de blokken in de klas.

Ik heb vuile handen! Zo kan de juf de kleuters niet helpen of verder werken. Samen wassen we onze handen. Het wasteiltje wordt gevuld en er wordt gevoeld aan koud en warm water. Met onze handen mogen we bewegen en tekenen in zeep. Wat ruikt dat lekker!

Op een andere dag komt beer uit bed met een natte broek. Beer zoekt eerste allerlei uitvluchten zoals: hij had een bad genomen met zijn broek aan, of een beker met water gemorst. Maar wij weten wel beter! Beer heeft in zijn broekje geplast. Samen zorgen we ervoor dat beer een droge broek krijgt. We vertellen dat beer beter op het toiletje plast, dan in zijn broekje. Al kan dat natuurlijk eens gebeuren. Vertel het dan even aan de juf. Samen met beer gaan we naar toilet. We vertellen over het toilet doorspoelen, over het papier dat omhoog hangt, over de wc-bril,...

Beer is ook erg verkouden. Hij ligt vaak in bed. Hij praat door zijn neus, hij niest, hij hoest. Hij heeft veel snottebellen. Hij weent en zegt dat hij niet weet wat een zakdoek is. Hij wil zelfs zijn neus snuiten in een handdoek, of aan zijn mouw afvegen. De  kleuters weten alvast raad....We oefenen om onze neus te snuiten aan de hand van een versje.

Verder leren we ook onze jas aandoen. We doen zelfs elkaar jassen aan. Hoe zien ze er allemaal uit? Met een spel doen we ook mutsen, sjaals en wanten aan. 




Op maandag krijgen we bezoek van 2 papa's die komen voorlezen. Alvast bedankt! Het is voorleesweek, dus worden er in onze klas ook heel wat verhalen voorgelezen, ook door andere juffen.

Groetjes van een fiere juf! -> want wat kunnen ze al zo veel!!














12 November 2017, 11:18 am
Wat was het superfijne eerste week! Bij het tabblad foto's kan je even terugkijken op de eerste schooldagen. Vorige week hebben we meer rond de beren uit het verhaal verteld. Deze week gaan we verder rond de lichtjes in het donker. Nog een fijne zondag!

Welterusten kleine beer
2 November 2017, 7:31 pm
Vanaf woensdag of donderdag (afhankelijk van de eerste dagen) breng ik het verhaal 'Welterusten kleine beer' aan. We werken hier ook de week van 13-17 november rond. Dit mooie prentenboek gaat over slapen gaan, lichtjes in het donker. Het sluit mooi aan bij onze beertjesklas.

Kleine Beer kan niet slapen. Hij is bang voor het donker. Grote Beer brengt steeds een groter lichtje naar Kleine Beer. Uiteindelijk gaan ze naar buiten, waar Grote Beer de maan en de fonkelende sterren toont aan Kleine Beer.

Het verhaal wordt aangebracht op verschillende manieren: Door middel van het boek, met een poppenspel, met een schimmenspel... De kleuters kunnen nadien ook zelf het verhaal naspelen aan de hand van beren en materialen uit het boek.

We maken het zelf donker in onze klas en steken heel wat lichtjes aan: kaarsjes, zaklampen, nachtlampjes,.... Onze school werkt een hele jaar rond techniek, waaronder de volgende twee weken rond elektriciteit. Ook wij doen mee en gaan na of onze lichtjes al dan niet in het stopcontact hoeven. Kleine beer is bang in het donker. Dit gevoel brengen we ook even ter sprake.

Wat doen we nog? De sterren uit het boek komen aan bod. We spelen een gezelschapsspelletje van de sterren, schilderen sterren en maken een groepswerk. De begrippen groot en klein komen aan bod: Grote Beer, Kleine Beer, grote en kleine lantaarn. We wiegen Grote Beer op een groot laken en Kleine Beer op een klein laken, aan de hand van een versje. Dit was even kort uitgelegd waar we de volgende weken rond werken. Binnenkort volgen de foto's. Tot maandag!!


Wat mag je meebrengen?
  • Een lantaarn (om het verhaal na te spelen)
  • knuffelberen -> alleen beren, geen andere dieren
  • een zaklampje/lichtje



2 November 2017, 5:38 pm
Nog enkele dagen en we zetten een grote stap in onze leventjes:

We gaan naar school !! Joepieee !

Ik sta met veel plezier klaar om jullie kleuter te helpen en samen heel wat leuke momenten te beleven!

De eerste dagen maken we kennis met elkaar en met de klas. Waar ligt mijn fruitdoosje? Waar staat mijn boekentas? Waar is het toilet? Kan ik eens drinken? Allemaal vraagjes waar een antwoord op komt.
We bekijken onze boekentassen en gaan na wat er allemaal in zit. Er wordt op ontdekking gegaan op onze speelplaats en de school. Wat valt er veel te beleven!